عاجل : جوله مع الكاتب الصحفى اسامه شحاته  «»   بشرة خير فى تصريحات خاصه من محافظ سوهاج للكاتب الصحفى اسامه شحاته سيتم ازالة برجين فقط لخطورتهم على الاهالى وتوفيق اوضاع الباقين حسب قانون البناء  «»   الرئيس السيسي يصدق على قوانين منح علاوات دورية واستثنائية للعاملين بالدولة  «»   مهلة للمتعثرين في سداد اقساط مشروع إسكان النقابات المهنية بالقطامية  «»   المصرية للاتصالات تقترض 13 مليار جنيه من البنوك  «»   مصلحى يرفع اسعار السكر والزيت التموينى وقصر الزياده فى الدعم حتى الفرد الرابع  «»   المهندس طارق الملا وزير البترول وأسامة شحاته عقب الإفطار السنوي وإحدى الزميلات تحاول سؤال الوزير  «»   وزير النقل الموريتانى يتهم تيار الإخوان المسلمين بالخداع والكذب  «»   كيم كارداشيان تستأجر أمًا بديلة للحمل في طفلها الثالث  «»   ماكرون يعلن حكومته الجديدة وامرأة وزيرة للقوات المسلحة  «»  

مصر و علم الكتاب بقلم المستشار حسام يحى

 مصروعلمالكتاب
حد بيسأل… مصر بتجيب الفلوس دي منين..!!!؟؟
■في الوقت إللي القوات المسلحه بتحارب وتكاليف الحرب خياليه(مليارات)… المفروض إن الإحتياطي النقدي يقل.. إنما العكس إللي بيحصل.. الإحتياطي وصل 31 مليار دولار… وكمان زود التموين ل 31 جنيه للفرد(مليارات).. وزود المرتبات والمعاشات(مليارات)… وشغال في مشاريع وتنقيب بترولي ومباني ومزارع(مليارات المليارات)…!!!

👈طب نقارن ده بالدخل القومي..!!؟؟ طبعاً مفيش مقارنة… مفيش دخل أساساً غير شوية فكه من القناة..!!!

■طب تعالى نرجع كده ل ال6 سنين إللي فاتوا… مصر كانت لا دوله بمعنى الكلمه.. ثورة يناير وقفت كل حاجه… كنا بنصرف منين مرتبات ودعم وغذاء ودواء وفوائد دين …. إلخ… عملية إعادة بناء الشرطه لوحدها كانت تحتاج لميزانيه دول مش دوله…!!! كنا بنصرف منين.؟؟؟

■■بنظرة دينية بعيدة عن السياسة بعض الشيء.. ح نلاقي التفسير في كتاب الله تعالى.. قال تعالى على لسان عزيز مصر يوسف الصديق…” قال تزرعون سبع سنين دأبا فما حصدتم فذروه في سنبله إلا قليلاً مما تأكلون” صدق العليم الحكيم..
👈إنتاج مصر من 2003 حتى 2010 (7سنوات)كان أعلى إنتاج في تاريخها منذ أكثر من 50 عام.. وصلت لأعلى معدل تنميه في 2010 … بس الحقيقه كان المواطن مش حاسس بالإنتاج والتنمية دي…كان يدوب بيقدر يعيش..!! وده كان عشان بالعربي كده بيتحوش” فذروه في سنبله”… العميقه كانت بتحوش للسبع العجاف..!!!! حد يقولي يعني كنا عارفين بخراب يناير.. طب ليه ما منعناش الثورة دي… !!؟؟ ح اقولك اه طبعاً كنا عارفين(راجع شهادة شهيد الأمن الوطني محمد مبروك في قضية التخابر ح تتأكد إن مصر عارفه بالثورة من 2003) وموقفناش الثورة ليه.. ارجع لبوست #الولد_هناك …!!!

■■قال تعالى” ثم يأتي من بعد ذلك سبع شداد يأكلن ما قدمتم لهن إلا قليلاً مما تحصنون” صدق الرحيم الكريم..
👈من 2011 حتى 2017 بنصرف من التحويشه دي… كل البلاد حوالينا راحت في داهية من الربيع العبري”السبع العجاف”… إلا مصر.. خرجنا تحويشة الأزمة وعشنا منها… الكل كان متعجب.. هي البلد دي ما وقعتش اقتصاديا ليه.. ليه ماحصلش ثورة جياع… ماكنوش يعرفوا إننا عاملين حسابنا… الناس كانت بتقول في 70 مليار بتوع مبارك.. الحقيقة كان في أكتر كمان من 70 مليار بكتييييير قوي… بس بتوع العميقة.. تركوهم في سنبلهم حتى حين…!!!!

■■قال تعالى “ثم يأتي من بعد ذلك عام فيه يغاث الناس وفيه يعصرون” صدق المحسن الودود…
👈السنه الجديدة دي بقى ح نشوف فيها العجب… جميع المشاريع المصريه.. وجميع الإكتشافات البترولية… والإنتاج الزراعي والسمكي سيبدأ إنتاجه في هذا العام… حتى المطر سيكون مطرا لم يمر بمصر منذ عشرات السنوات.. وكلنا شوفنا الشتا مستعجل.. حصل برق ومطر في الصيف من شهر قبل رمضان … والنيل كمان فيضانه السنه دي لم يحدث مثله منذ 100 عام… وفتحنا له المخازن لاستيعابه حتى لا يؤثر على السد العالي.. واللي قريب من النيل ح يلاقي منسوبة أعلى بكتييييير قوي من كل سنه…!!!!

●● قال سيد المرسلين “من أراد الدنيا فعليه بالقرآن ومن أراد الآخرة فعليه بالقرآن ومن أرادها معا فعليه بالقرآن” صدق الصادق الأمين..!!

■●إن من يديرون مصر ليسوا من نراهم في الصورة… إنهم مجموعه من أنبغ العقول.. التي درست الدين والتاريخ… يديرونها بقوة الله وعقولهم وبعلم الكتاب الذي يمكن أصحابه من تحقيق المستحيل ” وقال الذي عنده علم من الكتاب أنا اتيك به قبل أن يرتد إليك طرفك”… وما هذا السيسي الذي نراه إلا أحد تلاميذهم النجباء..!!!
👈وكما أن للعدو رجال دين يدرسون دينهم (المحرف) وينصحون به إداراتهم.. فإن لمصر رجال دين يفقهون دينهم وينصحون به إداراتهم.. وديننا الحق.. لذا فنحن كما قال السيسي: (نحن على الحق المبين) …!!!

■■وفقكم الله… أعانكم الله… حماكم الله… رعاكم الله.. هو حسبكم ونعم النصير…!!!
#اجعلنيعلىخزاءن_الارض
#ادخلوامصرانشاءالله_امن






اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

2 + 5 =


التخطي إلى شريط الأدوات